برای آنکه یک مربی در کارش موفق شود حداقل چندچیز را باید داشته باشد
1- با اسلام ناب آشنایی کامل داشته باشد ( یتلوا علیهم آیاته ) = لازمه آشنایی با اسلام ناب دو بخش دارد .
الف : ایمان عقلی خودش را تقویت نماید ب : ایمان عاطفی خودش را عمق ببخشد .
در ایمان عقلی باید بتواند
1- 1وجود خدا را از راه ادله عقلی اثبات نماید 2- 1 نیاز به وحی را بتواند اثبات نموده وتبیین نماید
3- 1 نبوت خاصه را با ادله عقلی محکم اثبات نموده وخاتمیت نبوت را تشریح نماید 4-1 عدل الهی را با ادله عقلی ونقلی اثبات نماید ( در خصوص عدل الهی اشکالات فراوانی بیان شده است )
5- 1 معاد را با تمام ارکانش اثبات نماید 6-1 مفاسد فکری واعتقادی موجود در جامعه را بشناسد وبرای آنها پاسخی منطقی ودر خور شأن داشته باشد .( (مفاسد در یک جامعه یا عملی هستند ویا فکری واعتقادی که مفاسد فکری واعتقادی خیلی خطر ناک تر ومهمتر می باشند . سه چیز در جامعه مفاسد فکری واعتقادی ایجاد می کند .الف : افکار بیگانگان (همان ایسم های مختلف ) ب : تجددگرایی های افراطی ج : تشکیک در باور های سالم مردم ) )
در یمان عاطفی باید بتواند :
1- گرایش به عمل به دین را تقویت نماید .چون ایمان عاطفی چیزی است که مردم را به سمت عمل به دین هل می دهد .
2- تزکیه نماید .(تزکیه یعنی الف : دروکردن علفهای هرز روح بشر و ب : یعنی کاشتن دسته گلهایخوب (حسن خلق وفضایل اخلاقی )
3- یعلم الکتاب داشته باشد ( یعنی الف : احکام ودستورالعملهای زندگی را بیاموزد و ب : آداب وچیزهایی که انسان را مودب می کند را تعلیم دهد .
2- مربی باید با روش ابراز وبیان باید ها ونباید ها ی تبلیغ آشنا باشد
در روشهای ابراز تشخیص نیاز مخاطب واولویت بندی آن نیاز ها خیلی مهم است .مواردی که در اولویت بندی نیاز ها نقش دارند عبارتند از :
الف : جنس مخاطبان ب : سن مخاطبان ج : مکانی که مخاطبان در آن قرار دارند د : زمانی که در آن قرار دارزند .ه : میزان معلومات مخاطبان
و : میزان حوصله وحال مخاطبان ز : نوع مخاطبان ( از نظر موافق ؛ مخالف و بیتفاوت بودن آنها ) ط : شغل مخاطبان ظ: موقعیت مجلس
ع: شما چندمین نفری هستید که می خواهید صحبت نمایید .
3- مربی باید به آنچه که می گوید خودش عمل نماید
4- مربی باید با زبان مخاطبان آشنا باشد
5- مربی باید دغدغه دینی داشته باشد وجوش بزند ولی جوش نیاورد .
6- مربی باید از خدا واولیای خدا استمداد نماید
7- مربی باید ...
باید توجه داشت که :در همه مواردی که واژه قضا به کار می رود قطعیّت و حتمیّت اعتبار می گردد وابهام وتردید بر طرف می شود حقیقت قضای الهی این است که وقتی علت تامّه یک پدیده قطعی الوقوع شد آن پدیده بدون درنگ واقع می شود . اگر اراده و مشیّت الهی به وقوع پدیده ای تعلّق نگیرد علت تامه آن تحقّق نمی یابدنه اینکه خلاف قضاء الهی واقع شود
1- مسیحیت = حدود 32 درصد = تقریبأ در بیش از 13 گرایش تقسیم می شوند .
2= مسلملنان = 21 درصد = با دو گرایش شیعه واهل سنت
3= مردمان بی دین = حدود 15 درصد = الف : منکرین خدا ب : سکولار ها ج : کسانی که دین خود را پنهان می کنند .
4= هندوییسم = حدود 14 درصد
5= بوداییسم = حدود 6 درصد
6= سنت های چینی = حدود کمتر از 6 در صد
7= سنت های افریقایی = حدودکمتر از 6 درصد
8= سیک ها = حدود 46/0 درصد
9- یهود = حدود 22/0 درصد = این جمعیت کم ولی پر طمع وحریص وبی ابمان بیش از 80 در صد ثروت دنیا را در اختیار دارد وبه این هم قانع نیست و می خواهد بقیه جهان را هم بگیرد .اما دیگر کور خوانده است وگذشت آن زمانی که به بهانه هولو کاست خون بیگناهان را در کشور های اسلامی در شیشه می کرد وبعنوان شراب می خورد با بیداری اسلامی در جهان باید به جای خون مسلمانان ... بخورد .
تودست دادی تا دست دشمنان کثیف وقسم خورده اسلام ناب محمدی و این انقلاب که بر خاسته از آن اندیشه ناب می باشد به من نرسد تو پا دادی تا پاهای من در زمین کفر نلرزد وبتوانم از حقانیت عقایدم که به راستی کاملترین وناب ترین عقیده است ؛ دفاع کنم . تو چشم دادی تا چشمان پر از خون سازمان یهود ,این جرسومه فساد تاریخ و دشمن قسم خورده شیعه بر اندام های من نیفتد . تو سردادی تا من از نا کجا آباد های تخت جمشید و... سر در نیاورم . تو قلب دادی تا قلب من برای ادامه را تو که همان راه غدیر و عاشورا ومهدویت راستین است ,بتپد. تو هستی دادی تا هستی واندیشه من به تاراج نرود . تو قلب دادی تا قلب تاریخ تشیع برای همیشه تاریخ از تپش نیفتد و آرام آرام همه آزادی خواهان وعاشقان حقیقی را بیدار نموده وبیداری اسلامی را به سر منزل مقصود برساند . تو هر آنچه که داشتی دادی تا به آنچه که می ماند برسی. بر پیشانی نازنین تو گلوله قناسه خصم نشست تا پیشانی من از آماج تیر های زهر آگین فتنه وانحراف وفساد در امان بماند با تمام وجود به تو قول می دهم که تا آخرین نفس وتا آخرین قطره خون وتا آخرین نفر ادامه دهنده راه تو باشم . انشاء